Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
През втората половина от Форума, в сесия за организациите по региони (Европа, Азия и Пасифик, Латинска Америка и Средиземноморието), тържествено бяха отбелязани 15 години (2005-2020) на сътрудничество в рамките на GS1 в Европа, обединяваща 48 национални организации GS1 от Европа и част от Азия. Общият брой експерти в организациите, членуващи в GS1 Европа, е 1152, a общият брой на фирмите членове - 426 000 за 2018 г.
Председателят на GS1 в Европа Франсоа Дюпре акцентира върху нуждата от допълнителното развитие на кръговата икономика, устойчивостта, дигитализацията и очаквания бум от данни през следващите години. Правилното използване на дигиталната информация според Дюпре ще бъде ключ към успеха и устойчивостта на фирмите. Структурираните и споделени данни са новият петрол, заяви г-н Дюпре. На пръв поглед смелото изказване бе подкрепено с примери от различни сфери на бизнеса и новите технологии.
Кръговата икономика е една от основните сфери на фокус на институциите, както и сред най-обсъжданите теми на форума, а нейното правилно функциониране зависи от данни. Болшинството хора са наясно с ползите на имплементиране на изкуствения интелект в услуга на човечеството, но за неговото правилно разработване са необходими също данни, а ролята на GS1 е да предаде това съобщение към бизнеса.
Формулирайки приоритетите на GS1 в Европа за следващите пет години, Франческа Поджали подчерта доброто сътрудничество на Организацията с множеството европейски асоциации и представителни организации, между които European Brand Association, Cosmetics Europe, EuroCommerce, Spirits Europe, Food Drink Europe, ETRC и отбеляза, че стремежът на GS1 не е да се състезава с тях, а да ги подкрепя, за да работят заедно в услуга на бизнеса.
В пленарната сесия темата за кръговата икономика продължиха гост-лекторите Нико Антен от Connekt и Илияс Лаковидис, съветник по обществени въпроси към Европейската Комисия (ЕК). Нико Антен представи инициатива за намаляване на въглеродните емисии Lean Green чрез оптимизация на логистиката, която има амбицията да обхване всички видове транспорт. Г-н Лаковидис изтъкна още веднъж нуждата от единно и еднократно събиране на данни, което може да стане чрез систематичното прилагане на GS1 стандартите, и даде множество примери от практиката и различните негативни последици върху околната среда от липсата на действия. Въвеждането многократно на едни и същи данни, включително и продуктови, на сървъри, копирането им в множество регистри, постоянното допълване и препредаване, води до замърсяване и вредни емисии, а за бизнеса е непрактично поради липса на кохерентност и актуалност.
Бану Нарасиман, директор продуктово управление в Google, говори за допирните точки между GS1 и Google за създаване на по-добро потребителско изживяване, както и за развитие на бизнеса. Нарасиман обстойно разгледа идеята за GTIN номер във всеки сайт, съдържащ информация за продукта, за използване на струкурирани данни GS1 Web Vocabulary, Verified by GS1 през Google и в бъдеще Global model number (GMN) в Google shopping.
В паралелна работна група бяха обсъдени действащите маркетплейс платформи и интегратори. GS1 Румъния, съвместно с eMAG, представиха успешното внедряване на GTIN номера при листването на нови продукти. В проекта участват също GS1 България, GS1 Полша и GS1 Унгария. Българските фирми, продаващи в платформата на eMAG, могат да заявят своите номера тук. Преди продуктът да бъде видим за клиентите в платформата на eMAG, баркод номерът преминава през проверка за валидност. Влад Пуеско, директор съдържание на платформата в eMAG, отбеляза, че е необходимо решение, с което да бъде верифициран баркод номерът и да се направи проверка за какъв продукт е определен. Такова решение е Verified by GS1 (фирмите членове на GS1 България могат да се възползват от тази услуга като попълнят данни в продуктовия каталог БГ Баркод). Призив от водещите платформи за продажба, както и от търговски вериги към собствениците на търговски марки, е да спазват правилата за определяне на GTIN номера.
Стандартите, в частност RFID, са намерили приложение и в най-знаковото за Бразилия събитие – карнавалът в Рио де Женейро. Всички костюми на дефилиращите са маркирани с радиочестотни тагове и могат да бъдат проследени, включително за нуждите на рециклиране.
На важността на стандартите GS1 в сферата на здравеопазването и хуманитарната помощ бе посветена пленарна сесия през четвъртия ден от събитието. През септември 2019г. по време на втората GS1 конференция за здравеопазването в Африка, правителствата на 25 държави от континента и шест финансови и дарителски организации подписват споразумение за стартиране на действия за осигуряване проследимост на лекарствата чрез внедряването на глобални стандарти по веригата за доставки.
Инициативата за въвеждане на система за проследимост на лекарствата стартира в Нигерия още през юни 2019г. в рамките на работна група с домакини – Федералното министерство на здравеопазването на Нигерия, Националната агенция на Нигерия по храните и лекарствата (NAFDAC) и Щатската агенция за международно развитие (USAID). Разработен е петгодишен план за изпълнение на стратегията за имплементиране на Националната система за проследимост. Решението предвижда използването на GS1 баркод, съдържащ GTIN, партида, срок на годност, сериен номер. Всички участници във веригата и техните локации ще бъдат идентифицирани с GLN.
Алан Борнбуш от USAID акцентира върху важността на стандартите GS1 за подобряване функционирането на организацията и осигуряването на по-ефективни доставки за нуждаещите се страни. В свое изказване Филип Франсоа от Global Fund увери, че внедряването на стандартите GS1 е част от стратегията на глобалния фонд относно веригите на доставка.
Европейски проект FENIX предвижда разработването в кратки срокове на отворена неутрална технологична платформа, свързваща участниците във веригите на доставка в Европа, в това число производители, търговци, пристанища, логистични оператори, подобрявайки комуникацията при интермодалния транспорт. Проектът обединява 43 партньори, представители на индустрията и GS1 национални организации. Част от целите на заложения бизнес модел е предоставянето на качествена информация за локациите на доставка, осигуряване на транспортираните стоки и повишаване на ефективността на транспортните дейности и цялата верига.
Това бяха част от темите разгледани на Форума. За повече информация следете регулярните публикации и на GS1 България или я потърсете на https://www.gs1bg.org/bg/