Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Изх.№ 16 /09.03.2020 г.
ДО
Г-Н ПЕТЪР КЪНЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ КЪМ НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОПИЕ:
Г-ЖА АННА АЛЕКСАНДРОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ КЪМ НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ОТНОСНО: Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за патентите и регистрацията на полезни модели, внесен в Народното събрание от МС, № 002-01-11/4.02.2020 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КЪНЕВ,
От името на Асоциацията на организациите на работодателите в България (АОБР), обединяваща четирите представителни организации на работодателите на национално равнище, се обръщаме към Вас, силно разтревожени от факта, че внесеният в Народното събрание Закон за изменение и допълнение на Закона за патентите и регистрацията на полезните модели (ЗИД ЗПРПМ), № 002-011-11, сериозно ще навреди на икономическите интереси на представляваните от нас фирми и организации и ще урони имиджа на България като страна с добър инвестиционен климат.
Съгласно мотивите основната цел на законопроекта е имплементиране на международни ангажименти на Република България и подобряване на процедурата по издаване на патенти и регистрация на полезни модели. В него има предложения, които са своевременни и необходими.
От друга страна, законопроектът включва и норми, които поставят в неравностойно положение лица с различно образование и професионална подготовка, давайки предимство на едни за сметка на други и са явно дискриминационни.
България през последните години загуби позиции пред чуждестранните инвеститори именно заради отлив на голяма част от квалифицираните кадри, дискриминационни политики и некачествено предоставени услуги от лица без професионални знания и подготовка.
В законопроекта изцяло са пренебрегнати спецификите на този правен отрасъл и тясно специализираните познания, които той изисква. Обръщаме внимание, че в съгласувателната процедура административният орган в лицето на Патентното ведомство е подходил с идеята административната процедура да се спази и без сериозни аргументи е отхвърлил мнението на професионалната общност и бизнеса по тези въпроси.
Във връзка с изложеното в проекта са залегнали предложения, които биха довели до условия за административен произвол, а други могат до доведат до сериозно увреждане на интересите на бизнеса, който няма как да провери професионалните качества и възможности на лицата, предлагащи тази услуга.
Преуреждането на материята с представителството пред Патентното ведомство (ПВ), без предложенията да са консултирани дори принципно с професионалните среди, като се налага правна рамка, която е неадекватна, а в някои части дори абсурдна, ще засегне в голяма степен както българските, така и чуждестранните инвеститори, които искат да получат качествена услуга и закрила върху техните обекти за нашата страна.
Настояваме за законово регламентиране на професията, признаването й за регулирана такава и предвиждане на възможност за самоуправление и саморегулация на представителите по индустриална собственост, за да следи за прилагане на професионалните стандарти и етика при упражняване на професията.
Напомняме, че на два пъти е бил предлаган от страна на Министерския съвет проект на Закон за представителите по индустриална собственост, който не е бил приет.
Въпреки, че в мотивите към настоящия проект е отчетен като недостатък факта, че в момента професията се регулира с акт, различен от закон, направеното от Патентното ведомство предложение се ограничава до практически механично прехвърляне на текста на действащата Наредба за представителите по индустриална собственост - която решава само частично съществуващите пред професията проблеми - в самостоятелна глава на закона, като по този начин се симулира дейност без особен смисъл и съдържание.
Професията „представител по индустриална собственост“ следва да бъде регулирана със самостоятелен закон, а не с глава от действащия Закон за патентите и регистрацията на полезните модели, което ще позволи пълна и изчерпателна регламентация на всички аспекти на професията, както и въвеждането на дисциплинарна отговорност на представителите за виновно неизпълнение на техните задължения, каквито проектът не предвижда. Това ще бъде гаранция и за качеството на предлаганите услуги.
Не на последно място отбелязваме, че в проекта се предлагат две основни групи изменения на действащия закон. Първата касае материята на патентите и полезните модели, а втората – материята, свързана с представителството пред Патентното ведомство.
Ето защо, за прегледност и яснота, прилагаме конкретни предложения по групи съобразно споменато разделение по проекта на ЗИД на ЗПРПМ.
ПРИЛОЖЕНИЕ: Конкретни предложения
С уважение,
/п/
Кирил Домусчиев
Председател на КРИБ
Ротационен председател на АОБР за 2020 г.,
От името и по поръчение на АИКБ, БСК, БТПП и КРИБ