Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Петър Кънев - председател на Комисията по икономическа политика и туризъм при Народното събрание, информира с писмо БТПП относно възможностите за освобождаване на средствата по гаранциите за изпълнение на договори за обществени поръчки, в условията на извънредно положение. Следва текста на писмото:
„В Комисията по икономическа политика и туризъм при Народното събрание постъпват периодично въпроси, свързани с изпълнението на обществените поръчки и частичното или поетапното освобождаване на гаранции по тях при коректно изпълнение на договорите.
В условията на въведеното извънредно положение и предприетите от Народното събрание и Министерския съвет мерки за подпомагане на бизнеса, регулярното частично освобождаване на средствата по гаранциите за изпълнение на договорите за обществени поръчки ще подпомогне бизнеса.
В тази връзка, беше изпратено писмо до Агенцията по обществените поръчки и на база на съществуващата съдебна практика получихме следното становище:
Редът за предоставяне, задържане и освобождаване (вкл. поетапно или частично) на гаранциите, които обезпечават изпълнението на договора за обществена поръчка и/или авансово предоставени средства, е регламентиран в чл. 111 от Закона за обществените поръчки (ЗОП). Към настоящия момент разпоредбата предвижда възможност възложителят да изисква и двата вида гаранции.
В зависимост от вида на предоставената гаранция, законът определя и условията за нейното освобождаване, като хипотезите са следните:
Когато в договора не е предвидено поетапно освобождаване на гаранцията за изпълнение, но дейностите могат да се реализират и отчитат на етапи или периодично, по заявка, е възможно изменение на съществуващите договори, когато:
В случай, че промяната се счита за съществена в съоатветствие с чл. 116, ал. 5 от ЗОП (изменението въвежда условия, които биха довели до допускане и на други участници в процедурата; изменението води до ползи на изпълнителя; изменението засяга предмета или обема на догвора за общеснтвената поръчка), приложение следва да намерят основанието по чл. 116, ал. 1, т. 3 от ЗОП, предвид създадената извънредна обстановка.
С оглед на всичко гореизложено, за поетапно освобождаване на гаранционните вноски при обществени поръчки, фирмите, доставчици на услугата, в чиито договори за изпълнение не са предвидени клаузи за поетапно възстановяване на гаранция, могат да поискат от възложителя на обществената поръчка подписване на анекс към договора с предмет поетапно възстановяване на гаранцията. Нормативното основание за такава стъпка следва да се търси в текста на чл. 116, ал. 1, т. 3 от ЗОП: „Поради обстоятелства, които при налагане на дължимата грижа възложителят не е могъл да предвиди...“, в случая такова обстоятелство е въведеното със закон извънредно положение и настъпилият икономически срив в редица сектори.“