Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
БТПП се запозна с предложените изменения и допълнения в Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа и счита, че те са в посока подобряване на сътрудничеството между училищата и работодателите, което е от ключово значение за успешното прилагане на дуалната система на обучение. Включването на нови текстове, които засилват ролята на работодателите в информирането и ориентирането на учениците, както и предоставянето на повече възможности за практически обучения, са положителни стъпки за подобряване на професионалната подготовка на младежите.
БТПП подкрепя:
БТПП счита, че всяко предложение, което допълнително уточнява и подобрява условията за провеждане на дуалното обучение е положително. Също така обръща внимание на отношенията между учениците и работодателите, защото дуалното обучение е преди всичко образователен процес, а не трудово-правно отношение. Дуалното обучение трябва да се разглежда основно като образователен процес, в който акцентът пада върху придобиването на знания, умения и компетенции от страна на учениците, а не като форма на заетост. Важно е да се запази ясно разграничение между образователните цели и трудовите задължения, за да се избегнат потенциални противоречия и злоупотреби с правата на учениците. Този подход би следвало да запази фокус върху образованието като основна цел на дуалната система. Важно е да се запази фокусът върху обучението и професионалната подготовка, като се избегне натоварването на учениците с отговорности, които са присъщи на трудовите взаимоотношения. Въпреки че съществуват несъвършенства в предложените промени на наредбата, те все пак са насочени към оптимизиране на учебния процес и защитават интересите на обучаемите.
Заключение
Предложените изменения и допълнения ще допринесат за усъвършенстване на дуалната система на обучение и ще увеличат ефективността на сътрудничеството между училищата и бизнеса. БТПП счита, че наредбата трябва да запази своята образователна насоченост, като в същото време отразява в голяма степен нуждите на пазара на труда и реалните условия на работа в предприятията.
Становището на БТПП е изпратено на вниманието на Министерството на образованието и науката.